onsdag 30 april 2014

Polen

21-27.4 var jag på en skolresa till Polen, huvudmålet var Auschwitz och Birkenau i Krakow.
Vi åkte först med buss ner till Helsingfors, sen färjan över till Estland. Där sov vi på hotell och fortsatte nästa morgon till Bialystok där sov vi också en natt och sen tredje dagen var vi framme vid ett inte så mysigt hostel i Krakow. Man var inte säker på om man vågade sova i sängarna heller, det var så mycket sjabbigare än de två andra ställen man hade sovit på.
Dag tre blev det en guidad rundtur i kazimierz (judiska kvarteret) och sen mat och musik på en judisk restaurang. Nästa dag besökte vi Auschwitz- Birkenau och wavel-slottet. Vi hann också med lite shopping.
Dag fyra blev det besök till saltgruvan Wielizka och sen körde vi till Warzawa där vi sov på hotell (mycket fräschare än det förra)
Nästa morgon var kaotisk men vi kom till sist iväg till Riga, där vi sov vid ännu ett hotell.
Och nästa dag for vi hemåt :)
Det har varit en jättekul resa och det var faktiskt bättre att fara med buss, men fick se och uppleva mycket mer p.g.a det :)
Håller på att redigera bilderna ännu, så än sålänge får ni bara se telefonbilder ;)